מערכות כיבוי - ACAF - מערכות אוטומטיות לכיבוי אש בקצף

מערכות ACAF הן סדרה של מערכות אוטומטיות לכיבוי אש בקצף המערכות עצמאיות, חסכוניות באנרגיה ומתבססות על טכנולוגיית (CAF (Compressed Air Foam

  • כושר כיבוי גבוה, יכולת כיבוי מהירה, עמידות לאורך זמן, בידוד והגנה
  • אפשרות למערכת עצמאית ללא תלות בתשתיות חיצוניות
  • אמינות מערכת גבוהה גם במצבי חירום כגון- נפילות טילים, רעידת אדמה וכיו”ב
  • שטח כיסוי מתזים גבוה מאפשר הקטנה משמעותית בכמות המתזים והצנרת
  • הקטנת נזקי מים בזכות כמויות המים הנמוכות הנדרשות למערכת
  • יכולת הדיכוי המיידי של שחרור עשן ממוקד השריפה מאפשר חילוץ מהיר
  • תחזוקה פשוטה וזולה
  • מילוי מערכת מהיר ופשוט לצורך החזרה לשימוש חוזר
  • שיעורי יישום נמוכים מביאים לדרישות ספיקה ולחץ מים נמוכים ובכך חסכון בהתקנת מאגרים ומשאבות.

סרטי הדגמה

כיצד פועלות מערכות ACAF?

ייחודן של מערכות ACAF ביצירת קצף כיבוי אחיד, סמיך וחזק. זאת ע”י הזרקה של אוויר או חנקן דחוס לקו התערובת מים-קצף (Premix). ניפוח זה מתבצע בקו ההזנה לצנרת ולא ביחידת הקצה, כך שבצנרת זורם קצף מוכן.

ניפוח ע”י הזרקת אויר או חנקן בלחץ מביא ליחסי ניפוח של עד 1:20 (Low expansion) ומפיק איכות קצף גבוהה מאד. כושר הכיבוי של המערכת הינו גבוה מאוד. עמידות הקצף גבוהה לאורך זמן.

כיבוי אש מהיר והגנה מיטבית מושגים באמצעות שימוש במערכת מותאמת המספקת במהירות שכבת כיסוי של קצף באזור הסכנה. עיצוב מיוחד של שסתום פטנט שולט על יצירת הקצף רק בעת הפעלה. התוצאה היא שכבת קצף אחידה המורכבת מאוסף בועות אחידות בגודלן.

אילו אישורים ותקנים יש למערכות ACAF?

מערכות ACAF פועלות בטכנולוגית קצף מסוג (Compressed Air Foam (CAF. טכנולוגיה זו מוגדרת בתקן NFPA 11 תחת פרק 7 המגדיר את כל דרישות המערכת. כיום מערכות מסוג זה נבדקות ומאושרות ע”י מעבדת FM תחת תוכנית הבדיקה 5136.

בנוסף המערכת מאושרת לשימוש ע"י רשות הכבאות והצלה ומכון התקנים הישראלי

מהו שיעור היישום הנדרש מהמערכת?

בשל כושר הכיבוי הגבוה של המערכת, התקן דורש שיעורי יישום נמוכים מאד בהשוואה למערכות מים או מערכות קצף “רגילות”. שיעור היישום למערכות  CAF על פי תקן NFPA 11 הינו: 0.045 gpm/ft2/min.

היכן ניתן להשתמש במערכות ACAF?

הטכנולוגיה מאושרת לשימוש גם באזורים בעלי רמות סיכון גבוהות מאד Extra High Hazard. המערכת נותנת מענה מיטבי במתארי כיבוי של חומרים מסוכנים, נוזלים דליקים, צמיגים, פלסטיקה ועוד.

שימוש במערכות ACAF נפוץ מאד במתקני ייצור, חוות מיכלים, מחסנים, האנגרים, מנהרות, חניונים תת קרקעיים וכיו"ב.

מהם היתרונות בשימוש במערכות ACAF?

היתרון המשמעותי ביותר של מערכות ACAF הינו כושר הכיבוי הגבוה לצד שימוש בכמות מים נמוכה מאד. המערכת אינה תלויה באספקת המים ברשת ופועלת באופן עצמאי.

כמות המים הנמוכה מונעת נזקים הנגרמים בשל המים ומאפשרות החזרה מהירה של התשתית או המפעל לפעילות במינימום השבתה.

יתרון מובהק נוסף של המערכת הינו היכולת לכלוא ולדכא שחרור של עשן או אדים רעילים אחרים. בכך המערכת מגבירה את שרידות בני האדם באזור השריפה או של הכבאים המגיעים לאירוע.

באילו אמצעי פיזור ניתן לעשות שימוש?

מתזי DN7 – לרוב מערכות ACAF מפזרות את קצף הכיבוי דרך מתזים יעודיים בעלי כושר כיסוי רחב. מתזים אלו מחוברים לראש המערכת דרך צינורות סטנדרטיים בהתאם לדרישות התקן.

ערכת גלגלוני קצף – המערכת מספקת קצף בהתאם לדרישה למספר צינורות במקביל באופן אוטומטי. הקצף מפוזר על ידי מזנקים למרחק של 10 מטר, המאפשר עבודת כיבוי אש בטוחה.

מערכת תותחים גזרתיים – מערכת אוטומטית המונעת באופן הידראולי, אידיאלית לכיבוי אש במתקנים בהם יש להגן על שטחים נרחבים. המערכת פועלת באופן דומה לממטרה, נעה מצד לצד. ללא צורך בבטריות, חשמל, גנרטור או מיכלי דלק. בכך, הפסקות חשמל או מחסור בדלק אינו מהווה סיכון לאמינות המערכת.

ערכות הפיזור השונות מחוברת למחולל קצף שגודלו מותאם למידת הסיכון באתר בו מותקנת המערכת. באמצעות חיבור מחוללים נוספים, ניתן להגן על שטחים נרחבים יותר.